Sunday, 14 April 2013

4 golongan...



Assalamualaikum...

hai kawan2....sihat??...lama rasanya tak post kat blog ni....saya pon dah abis kerja...so,ada sikit waktu lapang ni...untuk menulis...alhamdulillah...:)...hari ni nak cerita mengenai 4 golongan yang ditimpa musibah...haha,sedar tak...kadang2,bila seseorang ditimpa masalah...pelbagai reaksi akan timbul...tapi biasanya sedih menyelubungi...so,dekat sini saya nyatakan 4 golongan ni....dan harap anda muhasabah diri,dan fikirkan anda digolongan yang mana...:)

golongan pertama:

si A: adoyai sakit la tangan aku tersepit locker tadi
si B: chillex la,sakit sikit je tu..lepas ni baik lah
si A: ahh,tak kira..sakit juga...aku nak minta MC..berjalan pun dah tak boleh nie...

hah, golongan pertama ni adalah golongan orang yang suka merungut dan menyerah bila ditimpa sesuatu dugaan...tak seronok kan macam ni...

golongan kedua:

si A: ehh,tangan kau bengkak tu
si B: aah...tersepit locker tadi...
si A: ehh,pergilah klinik minta MC macam tak boleh bergerak je aku tengok..
si B: tak apa,aku boleh tahan lagi ni...:)

untuk golongan kedua ni,dia menerima musibah yang melanda dirinya dengan hati yang sabar...orang lain pulak yang overr kan...:)

golongan ketiga:

si A: ehh...tangan kau dah lebam tu
si B: kena gigit lipas dalam toilet tadi
si A: aik,lipas pon pandai menggigit sekarang??
si B: dia lapar kot
si A: aah la kot...tapi,teruk semacam je,mesti kuat lipas tu gigit,pergilah klinik minta MC..
si B: takpe lah...aku redha..in sya allah,ada hikmahnya...
si A: sabar itu pasrah,redha itu berserah...
si B: hahaha...pengaruh dvd lah kau ni...

huh.kawan2...untuk golongan ketiga ni,mereka redha dengan kemalangan atau musibah yang mereka hadapi..tetap yakin,bahawa ada hikmah disebalik apa yang berlaku...Allah gives what we need,right??

golongan keempat:

si A: wehh,macam mana tangan kau boleh patah tu??
si B: kena hempap tv tadi..
si A: eyh,dasyat tu...
si B: boleh tahanlah..
si A: kesian kau,mesti kau sedih kan??
si B: eyh,kenapa pulak nak sedih...aku bersyukur lagi
ada...alhamdulillah,mungkin ini yang terbaik untuk        aku..cara terbaik untuk aku hindarkan dosa..
si A: fuuhh....insaf aku...

ok,ini golongan yang menerima musibah dengan hati yang sangat terbuka...bersyukur dengan musibah yang dihadapi...jarang2 kita jumpe orang yang macam ni...tapi tak salah untuk kita berusaha ke arah itu,dan yang pasti...usaha itu adalah apa yang dituntut...untuk kita menjadi seorang yang lebih baik dan bertakwa...tiada istilah "dia tu budak sekolah agama,memanglah"...nope,itu bukan alasan...sebab nak masuk syurga,bukan memerlukan sijil berhenti sekolah...tapi apa yang dilihat dan dihitung ialah amal....so kawan2,sekali lagi saya ulang...manusia tidak sempurna,tetapi manusia perlu untuk mengejar kesempurnaan...mungkin hari ini kita di dalam golongan yang pertama...tapi,usaha perlu sentiasa dilakukan untuk menempatkan kita di dalam golongan mereka yang keempat dan seterusnya ke syurga allah...syurga allah matlamat kami...in sya allah...:)


No comments:

Post a Comment