Monday, 22 April 2013

first love~




Assalamualaikum....

hai,sihat??...harap begitulah ye..:)...tajuk entry saya hari ni ialah first love~....gatal kan??...tapi saya harap sangat entry ni boleh jadi perkongsian yang bermanfaat untuk para pembaca...in sya allah...

lazimnya,cinta pandang pertama merupakan nostalgia yang bertaut kuat dalam memori para pencinta...walaupun sudah 10 tahun berlalu kisah itu,manisnya tetap dirasai, pemergiannya terus ditangisi...tak keterlaluan andai saya kata,cinta pandang pertama memberi impak yang terlalu besar dalam hidup seseorang insan...kenangan manisnya adalah yang terindah untuk dimiliki, memori sedihnya pula merupakan kesedihan yang terlalu perit untuk terus diratapi...cinta ini membawa sang pencinta ke satu dimensi yang cukup asing baginya,dimensi yang buat kali pertama dapat ditembusi olehnya...kadang2 terus terleka dan begitu yakin cinta itu hanya untuknya....cinta ini tiada tolak bandingnya terlalu mahal untuk diganti dengan apa jua yang ada di dunia...ketika itu,dunia ini dirasakan miliknya...tiada satu yang mampu membuatnya terluka...kerana dirinya terlupa pada cinta yang hakiki,cinta pada Yang Maha Mengasihani...

amboi,bermadah pujangga pulak...:)...huh,itu adalah bayangan yang selalu hadir bila bercakap pasal cinta pertama ni...hakikatnya,memang susah pun nak dilupakan,sebab itu pengalaman pertama untuk menyayangi seseorang yang tiada pertalian darah dengan kita...rasa tu tiba2 datang tanpa diundang...tak salah pun perasaan tu,tapi mesti betul medium atau salurannya...bercinta merupakan fitrah insani,tapi manusia sendiri yang mengotori keindahan cinta...dengan maksiat yang menyelimuti(berpegangan tangan,berdua-duaan,berdating-datingan dan etc)...pandangan terhadap cinta terus menjadi rosak,kotor...kerana kita sendiri yang meracuninya...mana cinta sehebat Adam dan Hawa, kasih Yusuf dan Zulaikha, sayang Rasulullah pada Siti Aisyah...

Dalam suatu riwayat, Anas Ibn Malik Ra. berkata, "Cinta pertama yang berlaku dalam islam adalah cinta Rasulullah SAW. kepada Aisyah (Khumaira)."


tak salah pun nak bercinta,tapi biar betul caranya...cara yang telah diajar dalam islam...cara yang membawa ke jannah Allah...cinta bukan bersuka ria,tetapi tanggungjawab dan amanah...cinta bukan berfoya-foya,tapi teguh memohon keredhaan-Nya....

jadi kawan2,harap apa yang saya kongsi boleh membuka mata bagi pasangan yang bercouple,pasangan yang nyaris2 bercouple,bagi mereka yang nak diluah mati mak nak ditelan mati bapak...kalau betol ada perasaan kat someone,jumpa mak bapak dia...minta izin utuk berkawan dan akhir sekali berkahwin,tanpa perlu mendedahkan diri pada perkara2 maksiat,kita boleh kata kita kuat,mampu kawal  shahwat,kawal nafsu...tapi siapa tahu...dalam berduaan sentiasa ada orang ketiga yakni syaitan...kalau bukan hari ni mungkin esok kita boleh terjebak...tak siapa tahu..hanya Allah Yang Maha Mengetahui...mana yang baik tu datangnya dari Allah,dan yang buruk adalah kekhilafan diri ini...kalau saya salah tegur dan betulkan saya ye...:)...



4 comments:

  1. apa2 pun letakkan Allah ditangga pertama dalam lubuk hati kita...


    #aku suka lagu blog ko ni =)

    ReplyDelete
  2. menarik.... teruskan entry2 islamic yang amat indah..

    ReplyDelete
  3. in sya allah....thanks mohamad Ali...selalulah singgah ke blog nie ye..:)

    ReplyDelete